Fotoalbum

Bild 527 Aspen, Ahlmarks Rederi i Karlstad. 2 560 ton dw. Trafikerade Göta Älv 1945-1964. Byggd i Göteborg 1945. Sjönk i Rigabukten 1964 p.g.a. isskruvning.

Bild 528 Larserik, Ägare Enok Olsson Ölserud. Byggd på Torskogs varv 18887. På Göta Älv 1887-1950 under namnen Mårten, Uddeholm och Larserik.1950 omändrad till pråm, lagd som brygga på Galtö 1953.

Bild 529 Lurö, Thunbolagen Lidköping. 3 380 ton dw. ByggdiFalkenberg 1980. På Göta älv som Lurö 1980-1991, som Unitid Tina 1991-1992, som Nordic Tiger 1992-1997, som United Tiger 1997 och som Brevik 1998-2006 ägd av rederi AB Brevik Öckerö. Såld till Panama 2006.

Bild 530 Herkules C.L. Hansons Stuveri AB Göteborg. 102 br ton, 650 EHK. Isbrytare på älven under 1940, 50 och 60-talet. 1985 överlåten till klubb Maritim Västra Kretsen Göteborg.

Bild 531 Ale Ägare Sjöfartsverket Norrköping. 305 ton dw. Byggd i Helsingfors1974för isbrytning i Vänern.

Bild 532 tidan Thunbolagen Lidköping. 4 250 ton dw. Buggd i Wartena Holland 1990. Fortfarande i trafik på älven 2012.

Bild 533 Vilhelm Hansen ägare Sjöfartsverket (tidigare Trollhätte Kanalverk) Byggd i Beverly England 1962 som Bertil för Röda Bolaget Göteborg. 1984 såld till Trollhätte Kanalverk. Fortfarande i arbete på älven 2012.

Bild 79 Båt uppströms slussen i Lilla Edet, förmodligen i början av 1900 talet.

Bild 160 fartyget Theodor från Göta, med massaved förmodligen vid Göta Bruk i böran av seklet.

Bild 196 Fartygen Sighid och Frans.

Bild 199 Båten Prinsessan Ingeborg trafikerade linjen Lilla Edet - Göteborg 1912-1918, men på söndagar och andra helgdagar gick den i passagerar trafik mellan Trollhättan och Göteborg.

Bild 482 "Edvard Melin" i spetsen

Bild 503 Båt på väg till slussen från norr

Bild 541 Neptun. Ägare Rederi AB Brevik Öckerö. 2 417 ton dw. Byggd i Bremen 1969. På älven som Neptun 1969-1993 och som Älvtank för Rederi AB Tanker Line Donsö åren 1993-2002. Såld till Ryssland 2002.

Bild 542 Hinden. I charter hos Ahlmark i Karlstad med namnet Värmland 1977-87 och Hinden 1974-94. 2 051 ton dw. 1994 såld till Cypern, omdöpt till Swallow. Ingick i en stor serie fartyg byggda i Japan för tyska beställare i mitten av 1970-talet.

Bild 543 Tango: Ägare Hjalmar Ekerhorn Stockholm. 452 ton dw. En verklig kanal veteran. Byggd i Karlstad 1948 med namnet Ängö och hörde hemma i Kalmar. Sjönk i norra Östersjön i oktober 1950, låg sex år på botten innan hon hittades och bärgades. Reparerad och satt i trafik med Skärhamn som hemmahamn. 1972 namnbyte till Tango. Såld till utlandet i slutet av 1990-talet.

Bild 544 Mangen: Ahlmarks rederi i Karlstad är ägare och hon trafikerar Göta älv under holländsk, tysk och svensk flagg 1984-2007. Byggd i Groningen, Holland 1984. 3 175 ton dw. Såld till Finland 2007.

Bild 545 Vestanhav: Ägare Thunbolaget Lidköping. 4 900 ton dw. På Göta älv för Thunbolaget under svensk, gibraltar och cypern flagg 1974-2007. Byggd i Falkenberg 1974. Såld till Cypern 2007. Omdöpt till Anna N.

Bild 546 Shuttle Karlstad: Ägare KB Sweden Shuttle Göteborg. 2 040 ton dw. Kombinationsfartyg olja/torrlast. Byggd i Rotterdam 1989. Såld till Grekland 2004. Återköpt till Sverige från Grekland 2007 och omdöpt till Westwind.Ägare Nothsea Shipping AB Kyrkesund.

Bild 547 Motalaström: Ägare Rederi AB Göta Kanal Göteborg. Byggd i Motala 1916 som lastfartyg med namnet Vieille Montagne III för Sven Torell Åmmeberg. Gick med zinkmalm till Göteborg 1916-1967. Ombyggd till passagerarfartyg 1990 med namnet Motalaström. 1996 omdöpt till Riddarholmen.

Bild 548 Hakefjord: Ägare Rederi AB Fjord Torkel Sanne Göteborg. Byggd i Bergen 1907. 1 562 ton dw. Skrotad i England 1957.

Bild 549 Alstern: Ägare Ahlmarks rederi Karlstad. 3 160 ton dw. Byggd i Flekkefjord Norge 1971. Förliste i Nordsjön julafton 1978.

Bild 550. Venern: Ägare OT Rederiet Skärhamn. 3 257 ton dw. Byggd på Lödöse varv 1971. Såld till Ryssland 1984 och omdöpt till Belyaevka.

Bild 551. Aspen: Ägare Ahlmarks rederi i Karlstad. 4 800 ton dw. Byggd i Makkum Holland 1975. Såld till Mexico 1992 och omdöpt till Topaz. Sprang läck och sjönk i Medelhavet utanför Malta den 4 december 2008.

Bild 552. Lindblad Polaris: Ägare Ångfartygs AB Saltsjön-Mälaren Stockholm. Byggd i Aalborg 1960 med namnet Öresund. 1981 blev hoin Lindblad Polaris. Gjorde kryssningsresor till Vänern i början av 1980-talet. Finns 2011 med namnet National Geograhic Polaris med Ecuador som hemland.

Bild 553. Elida: Ägare Föreningen Missionsbåten Elida Stenungsön. Byggd 1988 i Göteborg. Gjorde resor på Göta älv och Vänern med stopp vid platser som Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg samt Vänerns hamnstäder under åren 1988-2007.

Bild 554. Neebing: Engelskt lastfartyg som under åren 1922-24 transporterade lok från Trollhättan till Ryssland.

Bild 555. Elfängen: Ägare Ångbåts AB Nohl Lilla Edet. Byggd på Eriksbergs varv i Göteborg 1899. Skrotade vid Bohus varv 1956.

Bild 556. Trollhätte Kanal. Ägare Trollhätte Kanalverk. Byggd 1914. 250 hästkrafter. Hon ombyggdes 1920 0ch 1929 och var i tjänst in på 1950-talet.

Bild 557. Urban Hjärne: Ägare Lilla edets Pappersbruk AB Lilla Edet. Byggd i Stockholm 1863 som Frans von Schele och hörde hemma i Filipstad. Hon kom till Lilla Edet ca 1889. Anmäld skrotad 1911.

Bild 558. Ladoga 106: Ägare North-Western River Shipping Co Sankt Petersburg. En serie Ladogafartyg,101-109, som kom till Göta älv i slutet av 1980-talet. Ladoga 106 byggdes i Nystad Finland 1989. 2 075 ton dw. 2008 sattes fartyget under Koreansk flagg med namnet Sona.

Bild 559. Ullerö: Av Ahlmarks i Karlstad inhyrt norskt lastfartyg. Byggd 1978. 2 250 ton dw. Hos Ahlmark 1989-1990. Blev senare flitig älvbesökare som norska Gardwill 1992-2003.

Bild 560. Eos: Ägare Ångbåts AB Eos Lidköping. Last och passagerarbåt byggd i Upperud 1873 i trafik till 1937 då hon omändrades till pråm, senare lagd i en vik på Tjörn.

Bild 561. Rygerfjord: Norskt passagerarfartyg som gjorde kryssningsresor till Vänern i slutet av 1980 talet och början av 90 talet. Byggd i Bergen 1950. 599 br ton.

Bild 562. Ancylus: Forskningsfartyg ägare Naturvårdsverket.

Bild 563. Finla: Ägare T.K. Larsen Horsens Danmark. Lastfartyg byggd i Fredrikshamn 1969. 1 030 ton dw. Göta älv veteran som trafikerat älven under olika namn och nationalitet. Stefanie (Danmark) 1969-76, Dinah (Sverige) 1976-85, Finla (Danmark) 1985-97 och Supidana (Danmark). 2011 återfinns hon som Nortic under boliviansk flagga.

Bild 564. Tankfjord: Tankfartyg byggt vid Karlstads varv 1962 för Johnsson & Bengtsson m.fl. Donsö. 850 ton dw. På Göta älv för olika ägare men med samma namn 1962-75. 1975-77 gick hon som Sirion av Donsö. 1983 uppges hon såld till Nigeria och här slutar alla spår. Stryks ur LLoyds Register 1996. (Fotot taget vid Lödöse varv)

Bild 534 Necken: Ägare Bengt Kjell trollhättan 1987-1996. Byggd på Hälsö 1931 som Daga. Sjönk vid kajen i Uddevalla i maj 2007, bärgad och skrotad.

Bild 535 Bohuslän: Ägare Sällskapet Ångbåten Göteborg. Byggd i Göteborg 1914 för Martstrandsbolaget. På Göta älv i samband med fallens dagar i Trollhättan under 1970 och 1980 talet.

Bild 536 Ingo: Ägare Stiftelsen för skonaren Ingo Göteborg 1976- .Byggd i Sjötorp 1922 och gick i fraktfart på kanalen fram till början av 1970-talet. 195 ton dw.

Bild 537 Framvik: Ägare Fiskebäcks Bunkrings AB Fiskebäck. 205 ton dw. Byggd i Moorege Holland 1914 som lastfartyg, ombyggd till tanker 1954. På kanalen 1954-1982 som Zephyr och som Framvik 1982 fram till 1990-talet då hon såldes till Norge och omändrades till missiomsfartyg.

Bild 538 Juno: Ägare rederi AB Göta Kanal. 304 br. Ton. Byggd i Motala 1874 och har trafikerat samma linje under alla år, ett svårslaget rekord

Bild 539 Norrland: Byggd 1977 för tyska beställare men hyrdes in av Ahlmarks rederi i Karlstad under åren 1977-1990. 2190 ton dw. Forsatte sin trafik på Göta älv för svenska ägare som Aros Force 1990-97 och som Listerland för Rederi AB Uman Hellevik 1997-2004. Såld till Finland 2004 omdöpt till Wilja.

Bild 659 "Prinsesassan Ingeborg" Ströms nedre sluss år 1912. Båten Prinsessan Ingeborg trafikerade linjen Lilla Edet - Göteborg 1912-1918, men på söndagar och andra helgdagar gick den i passagerar trafik mellan Trollhättan och Göteborg.

Bild 759 En älvbåt seglar upp längs Göta älv. På stranden ligger bostadshus och ängar. Runt ängarna ligger skog

Bild 756 16 Maj 1901, Göta elf i full fart. GÖTA ELF hette en vid P Larssons Varv i Thorskog nybyggd passagerarbåt som levererades 1884 till Nya Ångbåts AB Lilla Edet i orten med samma namn.

Bild 757 Göta Elf. Vid en av de svåraste olyckorna i svensk sjöfartshistoria kantrade fartyget på grund av felaktig lastning, och sjönk den 25 april 1908 vid Lilla Bommen i Göteborg. Inte mindre än 26 av de ca 50 passagerarna omkom. Turligt nog var det så pass grunt vid olycksstället att många klarade sig med livet i behåll. Efter olyckan såldes båten på exekutiv auktion den 3 mars 1909, för 8 500 kr, till Johan Karlsson, Hällsbäck med hemort i Gillberga, och Karlsson lät ändra namnet till Svea

Bild 758 Båtar vid Lödöse

Bild 906 En bild från andra halvan av 1950-talet. Båten Medvind hade börjat att ta in vatten, detta upptäcktes inte förrän båten var inne i slussen. Som tur var sjönk den inte i slussen. Man satte båten på grund norr om slussen. På bilden syns också bogserbåten Trollhätte Kanal.

Bild 907 S/S Gapern år 1957 som just har passerat Bondeström, på sin sista resa, på väg att skrotas.

Bild 908."B-T IV" En serie båtar som tillverkades i England under andra världskriget. De användes troligen för transport av bränsle under kriget för engelska marinen. Dom var gjorda för att kunna gå in på grunt vatten. B-Tstår för BensinTransport och rederiet var ifrån Stockholm. Ägare var en Reuter som var gift med Sickan Carlsson.

Bild 1226 Carl Victor mellan sjunkna ARLA och stranden

Bild 1227. Denna passagerarbåt hette Lilla Edet och gick mycket med turistresor till olika beställda platser. Byggd i Göteborg 1873. 1965 ombyggd till logementsfartyg

Bild 1228. Detta är säkert en söndag då Elfängen gick mellan Trollhättan och Göteborg. Båten är fullastad med folk, och många Lilla Edetbor gick då på söndagarna ner för att titta på båtarna.

Bild 1230. Elfdrottningen byggt 1875 på Lindholmen trafikerade Gbg-Thn 1876-1880 16 juli 1877

Bild 1230 Elfängen på väg ner mot Göteborg, har här lagt till vid en brygga nedströms, Hon är lastad med granar på däck.

Bild 1231. Elfängen vid Spånkajens brygga

Bild 1232. En båt på uppgång, det är seglaren Karolina som här gå ur den nedre slussen. Karolina Byggd på Eckerna varv 1865.

Bild 1233. En svår olycka inträffade 8 maj 1910 i Ströms kanal, då en ångpanna exploderade ombord på ångaren Jonas Alströmer. Båten blev delvis demolerad, två personer dödades och fyra skadades.

Bild 1234. Ett äldre kort från den tiden då ångaren Elfängen var svartmålad nertill. Skrotad på Bohus varv 1956. Byggd i Göteborg 1899

Bild 1235. Lastande passagerarfartyget Turisten, trafikerar även den linjen Vänersborg - Göteborg. Vi ser att den går djupt så den är tungt lastad. Flaggspelen är hissade.

Bild 1236. Neebing: Engelskt lastfartyg som under åren 1922-24 transporterade lok från Trollhättan till Ryssland passerar Stöms sluss.

Bild 2126 MS ALLY THORDÉN. Byggd 1948 av Uddevallavarvet AB. Levererades 13 mars 1948 till Uddevalla Rederi AB. Detta var det första fartyg som byggdes på Uddevallavarvet. Här ligger fartyget norr om Ströms sluss.

Bild 2127 MS Brita Thorden HON ÄR BYGGD 1920 . OMDÖPT TILL SS ARCANDIA. HÄR SYNS HON NORR OM STRÖMS SLUSS

På denna sida lägger vi in foton på båtar som passerat på älven. Stort tack till Bengt Gustavsson som hjälpt oss med alla fakta om båtarna.🙂

mats Wolff 04.01.2018 14:04

Hej fina bilder. Jag ha några halv fartygsmodeller som jag anar kommer från varven kring Götaälvdalen. Eros från 1892 är det någon som vet något?

G.Ardfors 29.12.2014 06:40

Inte många besök kvar till "Miljonen"
Helt fantastiskt.

Tobias Johansson 25.12.2014 18:03

1/2
Jag pch min farfar håller på men släktforskning.Min farfars farfar jobbade på Prinsessan Ingeborg.Jag skulle bli jätte glad om Bengt kunde kontakta mig,tack

tobias Johansson 25.12.2014 18:06

2/2
På min mail adress, tobias.johanss@hotmail.com.
Den som vet något får jätte gärna höra av sig till mig.

Med vänliga hälsningar
Tobias

Kurt Nätz 20.03.2013 14:38

Kul med bilderna,synd bara att jag inte hittade mitt fartyg,vi gick ganska mycket på älven. En tankbåt, Thuntank 3 det är nu längesen,det var på 1950 talet

| Svar

Senaste kommentarer

23.11 | 11:16

Hej!Finns det några bilder från korsningen Fuxernavägen-Göteborgsvägen?Hade varit kul å se hur det såg ut förr/Idag

08.10 | 13:54

Hej! Här bir vi Inger och Christer Nyberg sedan 1997. Älskar detta hus. Nostalgi för jpr del. Har renoverat mycket men behåller det som varit.

20.09 | 18:03

Hej! Har en soldatbild, A Bern filial Backamo

26.07 | 13:13

Den kvällen sade Statsrådet, om 50 år blir Lilla Edet en stad. Det blev inte så !